Yavaş yavaş yol almak gerek..

Araçlarda Şarj Sisteminin Çalışma Prensibi


Şarj Sisteminin Görevi: Motor Çalıştığı Sürece, Araç İçin Gerekli Olan Elektrik Enerjisini Üretir Ve Aküyü Şarj Eder.
Şarj Sistemi Parçaları:
1. Alternatör(Şarj Dinamosu)
2. Konjektör (Regülatör)
3. Şarj Müşürü
4. Şarj Göstergesi
5. Sigorta
Şarj Sisteminin Çalışma Prensibi:
Motor Çalıştığı Andan İtibaren Alternatör Motordan Aldığı Mekanik Hareketle Elektrik Üretmeye Başlar. Üretilen Elektrik Akımı,
Konjektör (Regülatör) Aracılığı İle Sabitlenir Ve Aracın Elektrik İhtiyacı Karşılanır. Ayrıca Akü Şarj Edilir.
Şarj Sisteminin Parçaları:
Alternatör: Vantilatör Kayışı İle Motordan Aldığı Mekanik Enerjiyi Elektrik Enerjisine Çevirir.
Konjektör: Alternatörün Ürettiği Elektriği Sabitler. Konjektör Arızalanırsa Farlar Sık Sık Patlar. Akünün Elektrolit Seviyesi Azalır. Gaz Pedalına Basıldığında Farların Daha Canlı Yanmasından Konjektörün Arızalı Olduğu Anlaşılır.
Sigorta: Elektrikli Alıcıların Emniyetli Olarak Çalışmasını Sağlar. Kısa Devre Olunca Sigorta Atar. Sigorta Attığında Aynı Amperde Yeni Sigorta İle Değiştirilmelidir.
Şarj Müşürü: Alternatörün Elektrik Üretip Üretmediğini Kontrol Eder.
Otomobillerde kullanılan alternatörler aracın motoru çalışıyorken aküyü şarj eder ve diğer tüm elektrik sistemlerine enerji sağlar. Alternatörler, doğru akım elde etmek için gereken çeviriciye sahip olmadıklarından doğru akım üreteçlerine göre daha basit, hafif ve dayanıklıdırlar. Bu dayanıklıkları sayesinde daha yüksek hızlarda çalışabilirler, böylece otomobillerdeki altenatörler motor hızının iki katı hızda dönebilir, bu da alternatörün rölantideki çıkış gücünü artırır. Alternatörler otomobillerde aracın hareket enerjisinden faydalanarak aküye enerji gönderir ve aküyü şarj etmede kullanılır. Oto alternatörü hareketi ileten ve alternatör olarak bilinen bir kayış vardır. 
Oto alternatörü; mekanik enerjiyi alternatif akıma dönüştüren cihazlardır. Diğer adı da şarj dinamosudur.
1960 yıllarından sonra yarı iletken diyotların ucuza bulunabilmesi ile birlikte otomobil firmaları doğru akım üreteçleri yerine alternatörleri kullanmaya başladılar. Otomobil alternatörleri alternatif akımı doğru akıma çevirmek için akım düzelticileri kullanırlar.
Dalgalanmaları düşük seviyede tutmak için otomobil alternatörlerinde 3 fazlı sargı kullanılmaktadır.
Günümüz otomobillerinin alternatörlerinde voltaj düzenleyicisi bulunur. Tipik bir otomobil alternatörü manyetik alanı iletişim bileziği ile iletilen doğru akımla oluşturur. Manyetik alan akımı sabit stator sarımlarından alınan akımdan çok daha küçüktür, dolayısıyla büyük iletişim bilezikleri gerekmez. Mesela 70 amperlik bir doğru akım üreten bir alternatörün manyetik alanını oluşturmak için gereken akım 2 amperden daha küçüktür. Voltaj düzenleyicisi stator çıkışında sabit voltaj üretmek için manyetik alan akımını gerektiği gibi düzenler. Bir çok eski otomobilde manyetik alan sargıları kontak anahtarı ve şarj ikaz lambası üzerinden beslenir, kontak açık konumda ve motor çalışmıyorken ikaz lambasının yanmasının sebebi budur. Motor çalıştırıldıktan ve alternatör akım üretmeye başladıktan sonra, manyetik alan sargısı bir diyot tarafından alternatörün ana çıkışı ile beslenmeye başlar ve uçlarındaki voltaj dengelenmiş olan uyarı ışığı söner. Manyetik alan akımını sağlayan hat genellikle “uyarıcı hat” olarak adlandırılır.
Sistem basittir ve alternatörün 100 ampere (tipik bir otomobil 4060 amperlik alternatörlere sahiptir) kadar akım taşıyabilen ana çıkış devresinde büyük anahtarlar gerektirmez. Sistem de ikaz ışığı bozulduğu zaman veya uyarıcı hat koptuğu zaman manyetik alan sargısına akım ulaşamaması ve alternatörün güç üretememesidir. Ama bazı alternatörler belirli hızlarda döndürüldüklerinde uyarıcı akım üretebilirler. Sürücü, uyarıcı hattın koptuğunu motor çalışmıyorken yanan ikaz lambasından anlar. Modern sistemler daha gelişmiş elektronik izleme sistemlerine sahiptir ve böyle bir sorunda sürücüyü uyarırlar.
Ağır iş makinelerinde ve acil durum araçlarında kullanılan alternatör imalatı 150 Amper’e kadar yapılır. Çok az ışığı ve elektronik sistemi olan eski araçlar ise sadece 30 amperlik bir alternatöre sahiptir. Hibrid otomobiller, alternatör ve marş motorunu birleştirerek her iki görevi de üstlenen bir motorjeneratör kullanır. Bu motor – jeneratör hem içten yanmalı motorun çalıştırılmasını sağlar, hem hızlanma için güç sağlar, hem de sabit hızda seyir halinde iken aracın yüksek kapasiteli akülerini şarj eder. Bu cihazlar kontrol için yukarıda anlatılan basit alternatörlerden çok daha gelişmiş elektronik sistemlere sahiptir.
Şarj Dinamosu: Şarj dinamosu yada şarj üreteci doğru akım jeneratörleri’dir. Stator sargıları ve kollektörü paralel çalışır. Dinamo aküyü şarj eder ve araçların elektrikli cihazlara gerekli akımı sağlar.
Dinamo: Mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren doğru akım makinelerine dinamo veya doğru akım jeneratörü denir. Üretilen enerji AC veya DC olması fark etmez. Önemli olan enerjiyi verimli olarak kullanabilmektir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar